Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Barang siapa di antara kamu yang melihat sesuatu kemungkaran, maka hendaklah ia mengubah dengan tangannya, jika ia tidak berdaya maka ubahlah dengan lisannya dan jika tidak mampu (ubahlah), dengan hatinya. Dan itulah selemah iman.” (Hadis riwayat Muslim)

Friday, 25 February 2011

Ilmu hebat mantap

بسم الله الرحمن الرحيم
(In the name of ALLAH the Most Gracious, the Most Merciful)

Assalamu'alaykum wbt.

Perhatian. Entry ini mungkin panjang dan membosankan dan membingungkan. Jika nak baca juga, alangkah gembira hati cek. ^_^


Cek sebenarnya pelik tengok remaja sekarang. Mereka betul-betul gunakan teknologi moden terutama internet sepenuhnya. Cek ulang, SEPENUHNYA! Disitulah mereka cari maklumat, disitulah mereka jumpa maklumat, disitulah mereka sebar maklumat dan disitulah mereka berdebat/ berhujjah/ berbahas mengenai maklumat tersebut.


Jadi, apa masalahnya cek?


Baiklah. Cek bukan ahli falsafah, bukan pakar sejarah, bukan ulama', bukan mufti, bukan ahli politik dan bukanlah sesiapa yang setiap kata-kata dan perbuatannya diambil manfaat. Cek hanyalah manusia biasa yang pakai selipar jamban bila ke tandas, meredah hujan jika tak bawa payung, minum air paip, makan coki-coki campuran cashew nut dan kadang-kadang kehadiran cek langsung tidak disedari.


Cuma, cek berterima kasih pada mak ayah cek yang medidik dan membesarkan cek dalam tarbiyyah Islam (OK skema sikit). Hari ini cek tanpa ragu-ragu menyatakan cek orang Islam. Dengan penuh yakin cek mengaku cek orang Islam. (apa meleret ni cek, lari tema blog!) Ok. Ok.


Awwalu ad-Diin ma'rifatu Allah. Maksudnya, awal agama adalah dengan mengenali Allah. Alhamdulillah, itu yang diterap dalam proses membesarkan cek. Mengenali Allah. Mempelajari tawhiid. Menghayati tentang Aqiidah. Tapi pengetahuan cek masih ditahap kritikal.


NAMUN! Cek kesal dengan remaja sekarang yang dengan mudah memberi pendapat dan pendapat huha-huha yang diambil dari web english terbaik punya, artikel ahli-ahli hebat dalam sejarah, video ulama' arab. Wah! Hebat sungguh kan sumber-sumbernya. ;)


Bila sekali komen di facebook, berapi-terbakar-hangus wall. Berdentum-dentam kalah guruh di langit. Yang membaca terkedu, kagum, respect, suspect. (Cek pun rasa juga kagum kat budak-budak ni). Sebab fuh pengetahuan dan pembacaan mereka tentang isu negara dan luar negara sangat manthop. Isu revolusi Mesir contohnya dikaitkan dengan itu ini sampai kepada perkara yang diluar jangkauan akal fikiran lambat macam cek. Oh rupanya Israel punya agenda! =.= 


Apa yang orang percaya, itulah yang mereka TAK percaya. Apa yang orang tak percaya, itulah yang mereka PERCAYA. Get it? Seolah-olah apa sahaja maklumat yang orang ramai diterima salah, tapi mereka punya yang betul sebenarnya. What? 


Contoh, orang sibuk cakap mengenai konspirasi yahudi (freemason lah, illuminati lah, MU lah, apa-apa lah), dan dan tu mereka bawak cerita 'konspirasi ni takkan habis dikaji, buang masa aih'. Haih! Bila orang sibuk isu revolusi negara arab, mereka kata 'walaupun pemimpin mereka jatuh, sistem mereka tetap tak berubah, sama ja'. Adoi! Cek betul-betul pelik dengan golongan ini. Kejap macam ni, kejap macam tu. Golongan apa ya?


Selalunya, selepas semua hujjah dikeluarkan mereka selit 'asif 'ala kullu hal'(maaf atas segala kesilapan), 'ilal Liqo'(jumpa lagi), 'Allahua'lam'(Hanya Allah yang tahu) dan lain-lain yang seangkatan. Woah. Islamicnyerrrrrr..


Cek cuma nak cakap, berpada-padalah. Nak tambah ilmu silakan. Tapi tak perlu menyemai pendapat yang tak diyakini sahih atau tak kepada semua orang. Malah, membuat orang keliru. 'Ahh. Aku ni di Marikh ke Zuhal?'. Yang lebih sadis, 'selama ni aku salah, ingat matahari yang pantul cahaya kepada bulan rupanya matahari pantul ke bintang dan bintang pantul ke bulan' What? Waht? Wtah? Erghh.


Apa kata, bila ada cuti pergi tuntut ilmu Islam secara berguru kat mana-mana. Terutama kepada mereka yang bukan beraliran agama. Cek pernah jumpa yang mengaku dah baca kitab tafsiir Ibnu Katsir tapi asas Bahasa Arab pun tak lepas. Bukan cek nak pandang rendah, tapi seeloknya baca ikut Arab lebih umph kefahamannya (Even cek pun tak reti). Tak salah baca terjemahan, tapi janganlah berlagak terlebih.


Kenal Islam itu dengan sedalam-dalamnya dahulu. Kenal Allah sepenuh hati dahulu. Nescaya anda akan faham mengapa terjadinya semua keburukan dimuka bumi ini. Siapa yang merencanakannya. Itulah kehendak Allah. Yakinlah dengan Dia. Tapi kalau guru tua di pondok pun dilekehkan, biaq pi la kat hangpa!


Falsafah cek: Walaupun berbelit, secubit manfaat diperolehi sudah cukup baik.


Nota cek: Kalau tak faham, buat-buat faham. Kalau NAK faham, tanya cek kat mana yang bingung tu. 


Nota cek 2: Cek cuba jadikan mudah, tapi nampaknya susah payah. Hihi..





Ya Allah, selamatkan saudara-saudara kami di Libya, Yaman, Palestin, di seluruh tempat dan seluruh zaman.

Semoga dicabut nyawa si Gadhafi!

2 comments:

Mohamadazhan hjDesa said...

salam

khilaf itu rahmat :)

Cekgu DD said...

Alhamdulillah..
Cek bukan fokuskan khilaf sebenarnya, tapi cek fokuskan tentang kekeliruan yang dibawa.. Pada cek, terkadang ia membahayakan bila diucapkan oleh bukan ahli.. Maklumat yang hanya share, share, share~

^_^