Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Barang siapa di antara kamu yang melihat sesuatu kemungkaran, maka hendaklah ia mengubah dengan tangannya, jika ia tidak berdaya maka ubahlah dengan lisannya dan jika tidak mampu (ubahlah), dengan hatinya. Dan itulah selemah iman.” (Hadis riwayat Muslim)

Friday 18 February 2011

DOWN tengok member kahwin

بسم الله الرحمن الرحيم
(In the name of ALLAH the Most Gracious, the Most Merciful)

Assalamu'alaykum wbt.



Tajuk nak gempak je. Cek baru lepas tengok gambar nikah dan walimah(kenduri) senior-senior cek. Cek tak tahu apa cek buat dekat kampus ni sampai senior-senior kahwin cek tak tahu! Huk. 


Paling cek terkejut, senior yang cek rapat dulu dan sekarang lost contact pun dah melengkapkan sebahagian agamanya. Cek tak lengkap lagi. Tsk tsk.
“Apabila seorang hamba itu berkahwin, maka sesungguhnya dia telah menyempurnakan separuh daripada agamanya. Maka bertaqwalah kepada Allah untuk menyempurnakan separuh yang berbaki.” (Al-Hadith)

Perkataan down pada tajuk tu lebih sesuai di ganti dengan 'jeles', 'cemburu' atau 'iri hati'. Tak salahkan cemburu yang baik. Bukanlah cemburu sampai nak hantar santau bagai. Cemburu bila tengok orang buat kebaikan, kita pun nak buat juga.


Yang best tu,tengok pasangan pengantin. Abang-abang ni dulu dengan perempuan anti semacam. Perli-memerli dah memang kerja sambilan mereka. Yang akak-akak ni dulu, bila jumpa lelaki tunduk bukan main. Seolah-olah muka lelaki tu ada cahaya yang menyilaukan mata. Nak main-main mata tu jauh sekali.


Ni cek pinjam kat google je. Takda kena-mengena dengan cek.


Tapi sekarang berpegang-pegang tangan. Romantik seh. Lagi buat cek jeles. Alhamdulillah. Sungguh benar firman Allah.
"(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia." [Surah an-Nuur : Ayat 26] 

Bulan Mac ni member cek sekelas, sepermainan, segelak-ketawa-bahak juga akan memadamkan status 'single' dalam hidupnya. Eh, member cek yang kahwin tahun lepas dah dapat baby ke? Teruk. Teruk.Teruk punya member macam cek ni. Dah la dia kahwin cek tak pergi.


Apa pun, tahniah buat semua yang sudah, sedang dan akan menuju hidup baru. Cek hanya mampu lihat dan doakan kebahagiaan mereka dari jauh. Nak tengok dekat-dekat segan. Hee.. Semoga rumah tangga kalian dihiasi sakinah(ketenangan), mawaddah(kelapangan hati) dan rahmah(kasih-sayang).
“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya (sakinah), dan dijadikan-Nya diantaramu mawaddah dan rahmat. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir. “ [Surah ar-Rum: Ayat 12]

Falsafah cek: Kalau hati dah teringin, cepat-cepatlah beritahu mak ayah. Mana tahu calonnya sudah ada. ^_^


Nota cek: Bila la cek boleh update tentang perkahwinan cek sendiri *angkat-angkat kening*

2 comments:

Dda Ly said...

:) assalam..
insyaAllah nnt sampailah jodoh awak pulak..hihi
mesti ade hikmahnye kan kan kan...:)

salam kenal..

Cekgu DD said...

@Dda

Wa'alaykumussalam.. Hihi..
Betul tu..

Salam kenal juga ;)