Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Barang siapa di antara kamu yang melihat sesuatu kemungkaran, maka hendaklah ia mengubah dengan tangannya, jika ia tidak berdaya maka ubahlah dengan lisannya dan jika tidak mampu (ubahlah), dengan hatinya. Dan itulah selemah iman.” (Hadis riwayat Muslim)

Saturday 16 April 2011

Gangguan ketika exam!

سم الله الرحمن الرحيم
(In the name of ALLAH the Most Gracious, the Most Merciful)

Assalamu'alaykum wbt.



Alhamdulillah, cek dah habis exam final hari khamis yang lepas. Mana yang belum habis lagi, jangan dengki-dengki kat cek tahu. Cek harap anda semua dapat jawab dengan baik. Sebagai muslim, jangan lupa untuk sentiasa berdoa dan solat hajat. Moga kejayaan kita ada berkat dari Allah. Dan jika gagal pun, kita redha kerana pasti hikmahnya ada tersembunyi.


Untuk exam kali ni, tempat untuk menjawab exam cek semua di Dewan paling besar di kolej cek kecuali satu. Jadi, cek nak cerita sikit perkara yang annoying (mengganggu) ketika exam terutamanya dalam Dewan besaQ!


Pertama. Masuk dewan bersesak-sesak dengan pelajar-pelajar yang ramai seolah-olah dah tak sabar nak jawab exam. Relaks la, tak lari tempat duduk tu. Kan dah ada nombor seat setiap seorang. Masuk awal pun tak boleh jawab awal jugak.


Kedua. Masa exam sedang berlangsung, pembantu pengawas exam (kebanyakannya pelajar jugak) jalan ke hulu ke hilir dengan bunyi tapak kasut kuat! Ingat ni pentas fashion show ke. 


Ketiga. Kalau dapat seat belakang sekali, boleh dengar pembantu pengawas exam (lagi sekali) bersembang plus gelak-gelak. Hey awak, walaupun cakap berbisik tapi tetap boleh dengar sebijik-sebijik sebab suasana sunyi.


Keempat. Pembantu pengawas exam (lagi) lalu sebelah sambil tengok lama-lama kat kertas jawapan. Annoying kot.


Kelima. Lupa, patutnya point ni letak awal-awal. Kertas kedatangan yang ada di kanan meja lambat kutip. Dah la ringan, asyik-asyik nak terbang. Kutip la cepat sikit. 


Lain-lain boleh tambah sendiri. Sekadar luahan cek. Sesiapa yang jadi pembantu pengawas exam tolonglah peka. 


Nota cek: Dalam keadaan agak tertekan utuk jawab exam, benda-benda kecil pun boleh jadi gangguan.

No comments: